Pune punctul pe i

Hobby: cubul Rubik


Toata lumea il cunoaste, dar majoritatea il considera o jucarie sau ceva neserios si putini stiu ca celebrul cub Rubik (inventat de Erno Rubik in 1980) este un mod extrordinar de a-ti dezvolta modul de gandire, de a privi in spatiu si de a alunga plictiseala. Atentie, creeaza dependenta si nu-l mai poti lasa din mana, daca te apuci de “speedcubing”. Cei care ma cunosc, stiu ca filmul si teatrul sunt activitatile mele principale, de care ma ocup cu drag, alaturi de facultati si webdesign, dar am aceasta pasiune de foarte mult timp. Astazi, as vrea sa va povestesc cum am inceput totul si sa va ofer informatii despre acest sport (da, este un sport si veti vedea imediat in ce fel).

Am inceput la mare, in vara lui 2008, cu un cub de 3 lei care se misca foarte greu, dar pe care tatal meu m-a invatat sa-l rezolv, folosind algoritmii (formule de rezolvare alcatuite din mai multe miscari ale straturilor in diferite sensuri) unei metode de incepatori. Rezolvam cubul in mai putin de doua minute. Apoi am cautat pe internet (normal, aici gasesti orice) metode mai rapide, asa ca am invatat o metoda numita Fridrich (dupa numele celei care a inventat-o), asa ca rezolvam cubul in sub un minut.

Pasiunea a disparut pana cand am gasit primul magazin in Bucuresti care comercializeaza cuburi pentru profesionisti. Asa am descoperit ca este, de fapt, un sport, numit speedcubing, anume rezolvarea cubului intr-un timp cat mai scurt. Cand pui mana pe un astfel de cub, simti diferenta. Recordul meu a fost acum vreo trei ani, cand eram inca in liceu si “imbolnavisem” toti colegii (concursuri in pauze) si a fost de 22 secunde. As vrea sa elimin din start o conceptie pe care o are toata lumea cand aude acest lucru: nu conteaza cum amesteci cubul, daca stii formulele si practici mult, degetele o iau razna si acesti timpi se pot scoate. Dovada este Feliks, un pusti de 14 ani care foloseste aceeasi metoda pe care o folosesc si eu, dar scoate timpi de sub 10 secunde. Tot el este detinatorul recordului mondial actual: 6,24 secunde (pentru ca aceste concursuri, mai nou oficiale si in Romania, se organizeaza in intreaga lume).

Credeti ca ati auzit totul? Nici pe departe. Probele variaza de la rezolvarea cu o singura mana la rezolvarea cu picioarele, de la rezolvarea cu ochii inchisi la rezolvarea sub apa dintr-o singura respiratie. Neincrederea apare la rezolvarea cu ochii inchisi, pe care o pot face si eu (intr-un timp relativ bun, cateva minute) – se permite studiul cubului in pozitia amestecata, fara a face vreo miscare, apoi te legi la ochi si rezolvi. Se poate! Si cuburile difera, de la clasicul 3x3x3 pe care il stiti cu totii, la tot felul de forme, care de care mai ciudate si mai complicate, cuburi care isi schimba forma in timpul amestecarii si multe altele. O poza vedeti mai jos.

Am avut placerea de a ma implica in organizarea primei intalniri oficiale a speedcuberilor romani, in decembrie 2009, am participat la al doilea concurs oficial in tara noastra, in decembrie 2010 si am facut doua tutoriale pe care le-am pus pe Youtube, tutoriale video in limba romana, pentru toti cei care vor sa invete. Este foarte usor, chiar daca pare complicat. Primul este pentru incepatori, iar al doilea pentru cei care vor sa invete cu ochii inchisi. Iar daca doriti sa achizitionati cuburi de orice fel, de foarte buna calitate, intr-un timp scurt, nu folositi ebay, ci genios.ro, magazinul din Bucuresti al lui Radu Faciu, delegatul oficial World Cube Association in tara noastra, cel care detine marca inregistrata speedcubing.ro si care a strans pasionatii din Romania la intalnirile si concursurile oficiale din tara noastra. Ar fi atatea de spus, dar va las sa vedeti filmuletele si un interviu pe care l-am acordat pentru revista liceului meu, cand inca aveam timp sa ma joc cu cubul. Activitatile mele actuale imi permit foarte rar sa mai fac cate o rezolvare, dar am mereu un cub pe birou si va recomand sa invatati si voi. O sa va placa si veti descoperi singuri placerea de a rezolva si beneficiile pe care le poate aduce acest sport in viata voastra.

Aceste tutoriale sunt in limba romana si au trei parti fiecare. Dupa deschiderea link-ului, verificati menu-ul din partea dreapta.

Tutorial pentru incepatori  (metoda cu ochii deschisi) si tutorial pentru avansati (metoda cu ochii inchisi), by Tavi:

Scan interviu revista liceului: Octavian Finaru – The Rubik Master
 
Imagini cu diverse cuburi tip Rubik:
 
Comments on: "Hobby: cubul Rubik" (2)

  1. […] Ardeleanu este fostul meu coleg de liceu. Va amintiti acest articol in care prezentam hobby-ul despre care vorbeste Paul? Sau acest articol publicat dupa al doilea […]

  2. […] mai amintiti de acest articol? Ieri, 14 ianuarie 2012, am participat la un Concurs National, Bucharest Open 2012, organizat de […]

Leave a Reply

